الگوریتم بالینی برای کمک به روزه داری سنگاپوری های مبتلا به دیابت نوع 2 در طول ماه رمضان

14 نوامبر 2018- محققانNUS یک الگوریتم بالینی (فلوچارت) برای افراد سنگاپوری مبتلا به دیابت نوع 2 برای مدیریت وضعیت دیابت آنها در هنگام روزه داری در ماه رمضان تهیه کردند.
در طول ماه رمضان، اکثر مسلمانانی که روزه می گیرند، روزانه دو بار غذا می خورند، یکی قبل از طلوع خورشید و دیگری اندکی بعد از غروب خورشید.این وعده های غذایی معمولا دارای کالری بالایی هستند. این موضوع برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 یک چالش محسوب می شود؛ زیرا چنین میزان غذایی ممکن است موجب افزایش ناگهانی سطح قند خون آنها شود.در دیابت نوع 2، بدن قادر به استفاده ی درست از هورمون انسولین برای حفظ قند خون در سطوح نرمال نیست.اگرچه دستورالعمل های بین المللی برای ماه رمضان با توصیه هایی در مورد ارزیابی خطر و استفاده از دارو وجود دارد، اما آنها عمومی هستند و برای مردم یک جامعه ی خاص با رسوم و عادات غذایی خاص مناسب نیستند.
یک تیم تحقیقاتی به رهبری پروفسور Joyce LEE، از دپارتمان داروسازی، NUS  همراه با همکاران پلی کلینیک Bukit Batok و بیمارستان Tan Tock Seng،یک الگوریتم بالینی را با استفاده از یافته های دو تحقیق مرتبط با ماه رمضان که در آنهابیش از 5000 سنگاپوری شرکت داشتند وتوسط همین تیم انجام شده بود، تدوین کردند. این الگوریتم مخصوص رعایت مراقبتها و مصرف غذا توسط مسلمانان در سنگاپور است.این الگوریتم ، یک راهنمای شخصی را برای داروهای دیابتی افراد مسلمان در سنگاپور فراهم می کند تا آنها بتوانند در روزهای ماه رمضان شرایط دیابت نوع 2 خود را بهتر کنترل کنند.این الگوریتم به عنوان "الگوریتم روزه داری برای سنگاپورهای مبتلا به دیابت نوع 2" (FAST) شناخته می شود. آزمایشی در مقیاس کوچک با حضور 62 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 بر اساس الگوریتم، انجام شد. آلگوریتم FAST مجموعه ای از دستورالعمل ها برای تنظیم دارو را ارائه می دهد که می تواند توسط متخصصین مراقبت های بهداشتی و فرد مبتلا به دیابت نوع 2 در هنگام روزه داری استفاده شود.با این حال، وضعیت همه افراد مبتلا به بیماری دیابت ممکن است برای روزه داری مناسب نباشد.  آلگوریتم FAST شامل مجموعه ای از معیارهای غربالگری برای کمک به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی در شناسایی کسانی است که استفاده از این الگوریتم برای آنها مناسب است این ابزار می تواند خود مراقبتی را ارتقا دهد و نتایج بالینی مسلمانان مبتلا به دیابت را بهبود بخشد.
آلگوریتم  FASTدارای یک توالی از تصمیمات بالینی برای هدایت مراقبت از بیماران مبتنی بر نظریه های روان شناختی و رفتاری است. این آلگوریتم دارای چهار بخش است که شامل: غربالگری، آموزش، اصلاح دوز دارو توسط پزشک و تنظیم دوز از طریق نظارت بر قند خون توسط بیمار، می باشد.
پروفسور LEEگفت: نتایج تحقیق در مورد FASTامیدوار کننده بود و همین موضوع باعث شد این آلگوریتم در یک مرکز پزشکی اولیه و یک بیمارستان عالی در سنگاپور، که در آن اثربخشی اقدامات بالینی و انسانی در سه سال گذشته توسط یک کارآزمایی بالینی تصادفی ارزیابی و تا پایان ماه جاری تکمیل می شود، اجرا گردد. این یکی از اولین الگوریتم های بالینی مبتنی بر شواهد بیمار محور است که با تمرکز بر افزایش تعامل بیمار و پزشک، ارتقای خودمراقبتی و مراقبتهای اختصاصی برای هر بیمار طراحی شده است.

منبع:

Diabetes Technology & Therapeutics (2018). DOI: 10.1089/dia.2018.0159

https://medicalxpress.com/news/2018-11-clinical-algorithm-singaporeans-diabetes-fast.html